Työntekijä on yrityksen ykkösviestijä

Keneen luotat, kun haluat kuulla toimiiko yritys eettisesti? Keneen luotat, kun haluat kuulla, kohteleeko yritys työntekijöitään hyvin? Keneen luotat, kun haluat kuulla, tekeekö yritys asioita innovatiivisesti? Tai ottaako yritys ympäristön huomioon päätöksenteossaan? Tai miten sitä johdetaan?

Muun muassa tästä vuoden 2015 Edelmanin luottamusbarometri otti selvää. Mukana oli 27 maata ja 33 000 vastaajaa. Pohjoismaista mukana oli Ruotsi.

Tulokset ovat ällistyttävän identtisiä.

Vastauksissa mainittiin yrityksen toimitusjohtaja, media, kuluttaja ja tutkija, mutta yhteen luotettiin selvästi eniten: työntekijään. Työntekijään luotetaan eniten, kun kuluttaja haluaa tietoa yrityksen vastuullisuudesta, kohtaamisista tai toiminnasta. Toiseksi eniten työntekijän sanaan luotetaan, kun halutaan kuulla yrityksen tuotteista ja palveluista tai yrityksen yhteiskunnallisesta roolista.

Työntekijästä on tullut siis organisaation ykkösviestijä. Mitä se merkitsee?

1. Meistä kaikista on tullut vaikuttajia. Tämä pistää silmään varsinkin, kun yrittää etsiä median ääntä luottamuslistalta. Ainoa, missä media pääsi kolmen kärkeen, oli yrityksen yhteiskunnallisesta roolista kertominen (kolmas sija).

2. ”Johtajat eivät ikinä kuulisi totuutta yrityksestään ellei heillä olisi työntekijöidensä luottamusta”, tokaisi Jim Dougherty taannoin Harvard Business Reviewssa. Yrityksen sisäinen viestintä on arvokasta. Kun johtaja luo henkilökohtaisen siteen työntekijöidensä kanssa sekä jakaa niin paljon tietoa ympärilleen kuin mahdollista, työilmapiiri ei täyty työkulttuuria nakertavilla huhupuheilla. Kun työntekijät kokevat, että heihin luotetaan, he luottavat takaisin.

3. Ulkoinen viestintä ei ole tehokasta eikä kestävää jos sisäinen viestintä sakkaa. Esimerkiksi työnantajakuvan tai vaikuttajaviestinnän kanssa kamppailevien yritysten ei kannata kohdistaa kaikkia paukkuja ulospäin, vaan myös omille työntekijöilleen, jotka ovat yrityksen tärkeimpiä puolestapuhujia. Parasta työnantajakuvan edistämistä on yrityksen sisäinen dialogi sekä aidot ja isot teot. Siinä seurassa ostettu huomio häviää helposti, jos teot eivät puhu puolestaan. Fiksu johtaja pohtiikin virallisten kiiltokuvien sijaan mitä työntekijät kertovat viikonloppuna viinilasien äärellä kavereilleen omasta työpaikastaan.

Mutta, miten yritys voi lähteä rakentamaan luottamusta, joka on mitä suuremassa määrin yrityksen kilpailuvaltti? Siihen tarvitaan Edelmanin luottamusbarometrin mukaan kolme palikkaa ja niiden välinen liima.

Ensimmäinen palikka on terävä innovaatio, joka luo yrityksen kilpailuedun. Toinen palikka on kuluttajan kokemus siitä, että yritys tuo hänen elämäänsä omakohtaista sekä yhteiskunnallista hyötyä. Kolmas palikka on yrityksen toiminnan rehellisyys. Kun nämä palikat liimataan yhteen osallistavalla ja läpinäkyvällä viestinnällä, luottamuksen raaka-aineet ovat kasassa.

”Luottamus on rohkeutta ja uskollisuus voimaa”, on itävaltalainen kirjailija Marie Ebner-Echenbach lausahtanut. Ei huono ajatus työpaikalla pohdittavaksi.

Pysy kartalla tulevistakin blogauksista: