Taas nousi “paskamyrsky” – markkinointimokilta ei vältytty MM-kisoissa tälläkään kertaa

Jalkapallon MM-kisojen kaksi sponsoria tarkoitti ehkä hyvää, mutta toisin kävi.

Jalkapallon MM-kisat on maailman suurin yksittäinen urheilutapahtuma, ja kisojen kumppanuudella voidaan tavoittaa satojen miljoonien ihmisten jakamaton huomio. Vaikka kansainvälinen jalkapalloliitto FIFA on jatkuvien korruptioepäilyjen kohteena, pääsponsorit ovat nähneet mahdollisuuden edelleen maineriskejä suurempana.

Mutta joka vuosi maineriskin aiheuttaa jokin sponsori ihan itse. Tällä kertaa sen tekivät Mastercard ja Lufthansa.

Mastercard innostui ennen aikojaan

Mastercard on saavuttanut mainetta luovilla ”Priceless surprise” -tempauksillaan, missä tavalliset ihmiset yllätetään heille tärkeillä tavoilla. Tällä kertaa luottokorttiyritys Mastercard lupaa lahjoittaa 10 000 ateriaa vastaavan summan lasten ruokaan YK:n kautta aina, kun tähtihyökkääjät Brasilian Neymar tai Argentiinan Lionel Messi tekevät maalin.

Tämä nostatti varsinaisen paskamyrskyn. Heräsi välittömästi keskustelu ja kysymys siitä, miten ihmeessä nälkäisten lasten ateriat voidaan laittaa ”arvonnan” kohteeksi?

Lisäksi vaikutus joukkueen sisällä saattaa olla tuhoisa, jos toisten tekemillä maaleilla on enemmän arvoa kuin omilla.

Entä ajattelevatko nälkäiset lapset menetettyjä aterioita katsoessaan maalivahtien upeita torjuntoja tai sankareidensa epäonnistumisia?

Surkea toteutus mitätöi taustalla olevan vastuullisen tarkoituksen.

Lufthansa – ihan niin kuin Riossakin

Lufthansa joutui pyytämään anteeksi MM-kisojen mainosvideotaan (Wie in Rio) jo ennen kuin kisat alkoivat.

Tarkoitus oli kuvata, kuinka Rion kisoissa olleet kaverukset suunnittelevat tekevänsä Moskovassa samoja asioita kuin Riossa. Kaikessa näppäryydessään mainostoimisto oli päättänyt kuvata Moskovan osuudet ”logistisista syistä” Ukrainan Kievissä.

Paskamyrsky oli suurimmillaan Ukrainassa.

Tarkoitus oli nokkela, ajatus ei.