Onko yrityksellänne viiden vuoden suunnitelma? Kannattaisi olla.

Kun yritys katsoo tarkasti tulevaisuuteen, se joutuu joskus tappamaan oman menestystuotteensa menestyäkseen.

Tiesitkö, että Nokia käytti Toyotan jälkeen vuonna 2009 toiseksi eniten rahaa maailmassa tutkimukseen ja kehitystoimintaan? Yhteensä 5,9 miljardia euroa. Se oli lähes 15 prosenttia yhtiön liikevaihdosta.

Matkapuhelinmarkkinoita hallinnut yhtiö oli toki aiemminkin ollut top-20:ssä, mutta top-5:een se murtautui vuonna 2008. Syy? Kaksi vuotta aiemmin julkaistu iPhone, jonka myötä Nokialle tuli toisaalta kiire saada uusi käyttöjärjestelmä MeeGo valmiiksi ja toisaalta pitää vanha käyttöjärjestelmä Symbian kilpailukykyisenä. Valtaosan Nokian t&k-menoista nieli Symbian. Nokia panosti vanhan ylläpitämiseen, ei uuden luomiseen. Eiliseen, ei huomiseen.

Nokia panosti vanhan ylläpitämiseen, ei uuden luomiseen. Eiliseen, ei huomiseen.

Nokia katosi top-20-listalta vuonna 2014 t&k-panostusten pudottua 2,5 miljardiin euroon.

Walter Isaacsonin Steve Jobsin elämänkerrassa kuvataan ne kaksi syytä, jotka johtivat iPhonen syntyyn. Ensimmäinen oli huoli siitä, että joku puhelinvalmistaja ennen pitkää keksisi yhdistää kännykkään mp3-soittimen. Se merkitsisi kuoliniskua Applen vuonna 2001 esittelemälle iPodille. Kun iPhonen kehitystyö käynnistyi vuonna 2005, vastasi iPod 45% Applen liikevaihdosta. Toinen syy? Yhtiössä pidettiin silloisia matkapuhelimia surkeina. Jobs ja kumppanit uskoivat, että Apple pystyisi tekemään paremman tuotteen ja että se olisi kannattavaa. Niin kannattavaa, että yhtiön oma menestystuote, sen lypsylehmä, kannattaisi tappaa.

Tarinan opetus? Pidä katse tulevaisuudessa. Ennakoi ja ole valmis tappamaan omat menestystuotteeseesi – tai joku muu tekee sen sinun puolestasi.

Tarinan opetus? Pidä katse tulevaisuudessa.

Läpimurtoon kuluu viisi vuotta

iPhone tuli siis myyntiin 29.6.2007. Mitä tapahtui sitten?

Älypuhelimiin nojaava UberX, tai Uber nykymuodossaan, lanseerattiin heinäkuussa 2012. Kesäkuussa 2012 Airbnb taas ilmoitti, että palvelun kautta oli varattu 10 miljoonaa yöpymistä. Varauspalvelun bisnes oli tuplaantunut viidessä kuukaudessa.

Amazon, Google ja Microsoft loivat useita pilvipalveluihin liittyviä tuotteita vuosina 2006–2008. Pilveen nojaavat suoratoistopalvelut löivät läpi vuosina 2012–2013. Ruotsalainen Spotify laajeni Yhdysvaltoihin, amerikkalainen Netflix taas rantautui Eurooppaan.

Uuteen teknologiaan nojaavilla, disruptoivilla liiketoimintamalleilla vie kypsyä viitisen vuotta läpimurtonsa kynnykselle. Sen verran sinulla on siis aikaa sen ennakointiin, miten uudet teknologiat vaikuttavat bisnekseesi.

Johtopäätös? Uuteen teknologiaan nojaavilla, disruptoivilla liiketoimintamalleilla vie kypsyä viitisen vuotta läpimurtonsa kynnykselle. Sen verran sinulla on siis aikaa sen ennakointiin, miten uudet teknologiat vaikuttavat bisnekseesi.

Tänä päivänä nousevia teknologioita edustavat esimerkiksi tekoäly, 3D-tulostus ja lohkoketjut. Oletko jo muodostanut itsellesi käsityksen siitä, miten ne vaikuttavat bisnekseesi? Oletko pohtinut mitä mahdollisuuksia niihin sisältyy? Tai millaisia uusia liiketoimintamalleja ne mahdollistavat? Ja tiedätkö, onko sinulla aikaa viisi, kolme vai puoli vuotta ennen kuin uusi kilpailija ilmaantuu?