Menossa yleisön eteen? Käytä ääntäsi paremmin – 5 nopeaa ammattilaisten vinkkiä esiintymisen lämmittelyyn

1. Tiedosta, mikä kehosi ja mielesi tunnelmasi on. Onko jännityksiä, tuliko aamulla sanaharkkaa, miltä tuntuu yläkropassa, miltä tuntuu jaloissa? Esiintymisessä on tärkeää, että olet “juurtunut” eli sinulla on hyvä ja tukeva asento.

2. Kiinnitä huomio hengitykseen. Missä hengitys tuntuu: keuhkoissa, kurkussa, vatsassa? Sen pitäisi tuntua vatsassa. Nosta kädet kyljille ja tunnustele, laajentuuko rintakehän ja kylkien alue, kun hengität syvään.

3. Lämmitä kroppa. Hypi, ilmanyrkkeile, heiluta ja nostele käsiä. Herättele myös pään verisuonet: naputtele niskaa ja päätä sormenpäillä. Taputtele kädet olkapäistä sormiin asti. Tissit! Maha! Selkä ja pylly!

4. Lämmittele äänesi ennen esiintymistä, sillä äänihuulet joutuvat esityksen aikana maratoniin. Voit lämmitellä äänesi taksissakin! Aloita hymisemällä eri korkeuksilla, liu’uta hyminääsi.

5. Jatka päristelemällä. Tee huulitäry ja päristele huuliasi toisiaan vastaan, sillä se rentouttaa suuta ja poskia. Vie sitten kielesi ylähampaiden taakse ja päristele r-ääntä, sillä se rentouttaa kieltä. Jos epäilet, että äänesi väsyy esityksen aikana jännityksen tai innostuksen takia, rentouta kasvojasi ennen esitystä simuloimalla haukotusta. Haukotusharjoitus rentouttaa kasvojen lisäksi leuan ja kaulan aluetta.

Bonus! Vatsastapuhujat laittavat viinipullon korkin huulten väliin ja rentouttavat sen jälkeen kasvot. Heillä on tapana myös kuljettaa kieltä suussa pari minuuttia joka aamu.

Valmista tuli! Hyvää esitystä!

Ps. Jos pidät itseäsi “huonona” esiintyjänä, katso yrittäjä ja miljardööri Elon Muskin puheita videolta. Hän ei ole teknisesti maailman taitavin esiintyjä, mutta hänen innostuksensa kumoaa takeltelut tai jumit.

Vinkit antoivat Ellun Kanojen äänenkäytön ja esiintymisen kouluttajat Minttu Ripatti ja Marjo Hellman.