Hyvä yritys viestii kuin paras kaveri

Millaisista ihmisistä pidät? Kuka synnyttää luottamuksesi ja kuinka se säilytetään?

Näitä kysymyksiä pohtivat nykyään myös yritykset. Sosiaalipsykologi Susan Fisken mukaan ihmiset suhtautuvat yrityksiin usein samalla lailla kuin ihmisiin. Kohdattuaan epämieluisan tilanteen, asiakkaat käyttäytyvät kuin shampoopullolla, hotellihuoneen siisteydellä tai lentoyhtiöllä olisi henkilöity, huono asenne heitä kohtaan.

Aivomme tekevät uuden ihmisen tavatessamme vauhdilla päätelmiä: ystävä vai vihollinen, luottamuksen arvoinen? Samalla lailla me puolitiedostamattamme arvioimme yrityksen luotettavuutta ja pätevyyttä, kun sellaisen kanssa viestimme.

Brändistä persoonaksi

Tietyt brändit ovat jo tajunneet, että niiden ulkoinen viestintä pitää olla suunnitelmallista jo äänensävystä lähtien. Eri ryhmille kannattaa toki puhua erilailla, mutta humaani, ihmistä koskettava viestintä vie hämmästyttävän pitkälle. Erilaisia virkistäviä kokeiluja sekä pitkän linjan tapoja onkin toteutettu aina ajassa kiinni olevista logoista henkilökohtaiseen ja hauskasti erottuvaan asiakasviestintään.

Esimerkiksi Google luo brändipersoonaansa alati muokkautuvalla logollaan. Nostamalla taiteen ja kulttuurin ilmiöitä logonsa ulkoasuun, Google liikkuu lähemmäs ihmistä ja antaa eloisan kuvan itsestään. Mobiilioperaattori Three puolestaan yllätti asiakkaansa kertomalla heille henkilökohtaisella tavalla uudesta 4G-verkosta. Three lähetti asiakkailleen hullunkurisen videon, jossa yrityksen toimitusjohtaja kertoi uutisen puhuttelemalla asiakasta tämän etunimellä.

Ääni, sointi, sävel…

Yrityksen persoonallisen äänen suunnittelu ja toteutus ei ole turhaa kikkailua, vaan lähellä strategisen viestinnän ydintä. Ei ole joutavaa miettiä, millainen ihminen yritys olisi esimerkiksi omassa ystäväpiirissä.

Mediakentässä ja keskusteluareenoilla olisi tilaa mitä omaperäisimmille yritysäänille ja luovuuttakin löytyisi, mutta kenties rohkeus on se, joka puuttuu. Liian usein kohtaamme yrityksiä, jotka kavereina olisivat niitä ärsyttäviä tyyppejä. Ne puhuisivat vain itsestään, tuputtaisivat omaa mainossanomaansa, eivätkä antaisi suunvuoroa toisille tai panostaisi vuorovaikutukseen. Tai vielä puistattavampia – korporaatiorobotteja, joilla ei ole omaa ääntä laisinkaan.

Jos yritys mielii pysyä nykypäivän kilpailussa mukana ja ajassa kiinni, oman brändin äänensävyä kannattaa todellakin miettiä. Vanhan ajan passiivisuudella ei enää pitkälle pötkitä.


Pysy kartalla tulevistakin blogauksista: