HC TPS, Olli Kärkkäinen, Petra Laiti ja Plan Suomi valittiin vuoden 2017 mahdollisuusviestijöiksi

Vuoden 2017 parasta mahdollisuuksiin tarttuvaa viestintää tekivät HC TPS, Olli Kärkkäinen, Plan Suomi ja Petra Laiti. Voittajia olivat valitsemassa Ellun Kanojen kokoama mahdollisuusviestinnän raati sekä yleisö Facebook-äänestyksen kautta.

Mahdollisuusviestintä on ajankohtaisiin aiheisiin tarttuvia tekoja, joilla tuodaan esiin omia arvoja ja strategiaa niin, että erotutaan massasta ja vauhditetaan liiketoimintaa tai edistetään itselle tärkeää asiaa.

”Vaikuttava viestintä tänään on tekoja ja rohkeutta käydä vuoropuhelua ihmisten kanssa ja elää ajassa. Tämän vuoden voittajat osoittavat, kuinka rohkeilla avauksilla ja vuorovaikutuksella päästään lähelle ihmistä ja herätetään huomiota”, Ellun Kanojen hallituksen ja raadin puheenjohtaja Kirsi Piha summaa.

Vaikuttava viestintä tänään on tekoja ja rohkeutta käydä vuoropuhelua ihmisten kanssa ja elää ajassa.

Vuoden Mahdollisuusviestijä 2017 -kisassa kilpailtiin neljässä kategoriassa: yritykset, henkilöt, yleishyödylliset organisaatiot ja yleisön suosikki.

Yritykset-sarjan voiton nappasi HC TPS Turku Pride -tapahtuman aikaan julkaisemallaan päivityksellä, jolla se puolusti seksuaalivähemmistöjen asemaa. Jääkiekkopiireissä poikkeuksellisella teolla TPS viesti omista arvoistaan ja otti kantaa yllättävällä ja rohkealla tavalla, tietäen herättävänsä kovaakin kritiikkiä mutta tästä välittämättä.

Uskalias esiintyminen, jossa kiivaskin keskustelu oli ennalta arvattava. Koskettiinhan tässä Suomen pyhimpään eli jääkiekkoon.

Susa Valvio, IBM Suomen markkinointi- ja viestintäjohtaja

Henkilöt-sarjan voittajaksi nousi Twitterissä taloustiedettä kansantajuisesti selittävä Olli Kärkkäinen.  Nordean ekonomistina toimiva Kärkkäinen rakentaa omaa asiantuntijuuttaan keskustelun ja vuorovaikutuksen kautta, onnistuen twiiteillään avaamaan vaikeaa aihetta ymmärrettävästi ja toimimaan samaan aikaan sekä näkemysjohtajana että asiakaspalvelijana.

Olli Kärkkäinen uskoo kiinnostuneeseen kansalaiseen, joka tahtoo tietää. Näinä huhujen, mutujen ja kohujen aikoina: lisää tätä.

Kaarina Hazard, Käsikirjoittaja

Yleishyödyllisten organisaatioiden sarjan kärkeen kiilasi Plan Suomi, jonka teettämä 12-vuotiaiden raskausvaatemallisto toi kaukaisen ongelman raadin, ja kaikkien suomalaisten, iholle. Teko hätkähdytti ennen kaikkea autenttisuudellaan ja konkreettisuudellaan, ja se tarttui oivaltavalla tavalla tärkeään puheenaiheeseen.

 

Yhteiskunnallinen ongelma toisella puolella maailmaa onnistuttiin tuomaan suomalaisten tietoisuuteen rohkealla ja luovalla tavalla.

Kaisa Lipponen, Nesteen viestintäjohtaja

Yleisön suosikiksi nousi Ellun Kanojen Facebook-sivun äänestyksessä 590 äänellä Twitterin päivystävä saamelainen Petra Laiti, joka on rohkeasti ja keskustellen tuonut esiin paitsi omia arvojaan myös saamelaiskulttuuria ja -politiikkaa, nostaen kokonaisen kansan näkyvyyttä ja arvostusta.

 

Saamelaisuus on tullut aivan uudella tavalla tutuksi Petran myötä. Alansa uranuurtaja.

Reijo Karhinen, OP:n entinen pääjohtaja ja vuoden 2016 mahdollisuusviestijä

Vuoden 2017 mahdollisuusviestijät valitsivat käsikirjoittaja Kaarina Hazard, OP:n entinen toimitusjohtaja ja vuoden 2016 mahdollisuusviestijä Reijo Karhinen, Talouselämän päätoimittaja Emilia Kullas, Nesteen viestintäjohtaja Kaisa Lipponen, WWF Suomen viestinnän asiantuntija Mari Paavoseppä, työelämäprofessori ja vuoden 2015 mahdollisuusjohtaja Pekka Sauri, IBM Suomen markkinointi- ja viestintäjohtaja Susa Valvio sekä Ellun Kanojen hallituksen puheenjohtaja Kirsi Piha. Lisäksi yleisö äänesti omaa suosikkiaan Ellun Kanojen Facebook-sivulla.

Ellun Kanat järjesti kilpailun yhdessä IBM Suomen, Talouselämän ja WWF Suomen kanssa.

VOITTAJAT

Yritykset: HC TPS

TPS tuli rohkeasti esiin tasa-arvon kannattajana lätkämaailman hieman tunkkaisessakin ilmapiirissä. Kyseessä oli uskalias esiintyminen, jonka aiheuttama kiivaskin keskustelu oli ennalta nähtävissä. TPS otti riskin, puolusti arvojaan eikä perääntynyt, kun paskamyrsky nousi.

Henkilöt: Olli Kärkkäinen

Kärkkäinen osaa kommunikoida selkeästi ja suoraan monelle vaikeasta asiasta – taloustieteestä. Aihetta hän avaa erinomaisen asiantuntevasti ja jopa viihdyttävästi. Tämä edelläkävijä uskoo kiinnostuneeseen kansalaiseen, joka tahtoo saada oikeaa asiantuntijatietoa mutun ja valeuutisten sijaan.

Yleishyödylliset organisaatiot: Plan Suomi

Plan onnistui tuomaan kaukana olevan asian suomalaisten iholle luovalla ja ajatuksia herättävällä tavalla. Kampanjassa tartuttiin rohkeasti maailmanlaajuiseen keskusteluun oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta tavalla, johon suomalaisen oli helppoa samaistua.

Yleisöäänestys: Petra Laiti

Petra Laitin Twitter-valistus saamelaiskulttuurista ja -politiikasta on muuttanut tapaa, jolla suhtaudumme vähemmistöihimme. Hän on pakottanut niin perinteisen median kuin poliitikotkin uusiin keskusteluihin. Laiti on luonut itselleen kanavan vaikuttaa tehokkaasti hänelle tärkeään asiaan ja nostanut pienen kansan näkyvyyttä ja arvostusta.

LISÄTIETOJA:

Anniina Sulku
muutoksen tekijä, kilpailun koordinaattori
0504911182
anniina.sulku@ellunkanat.fi

Ellun Kanat on strategisesti ajatteleva muutosyritys, jonka sydän sykkii kommunikaatiosta ja jonka olemassaolon tarkoituksena on ravistella muutokseen, tehdä muutoksesta ymmärrettävä ja tehdä maailmasta parempi. Työkaluinamme on viestintä, yrityskulttuuri, vaikuttajaviestintä ja arvoliittolaisuus.

Eihän siinä mitään järkeä olisi, että asiat olisivat ennallaan tekemisemme jälkeen.