Viestintä

Viestinnän ruusu 8.11.2013…

…menee tällä viikolla Pekka Himaselle.

ruusu2

Ei ehkä siksi, että Kestävän kasvun malli -raportin julkistaminen olisi onnistunut viestinnällisesti ihan putkeen. Raportin tekijöiden ja erityisesti tilaajien olisi varmasti kannattanut miettiä kuinka parhaiten tuoda raportti julkisuuteen kun tiedossa täytyi olla kriittinen suhtautuminen jo lähtökohtaisesti. Tuote/teos on sinällään iso viestinnällinen teko, mutta myös viitekehys ratkaisee paljon. Tekemisen tapakin olisi voinut olla vähemmän kabinettimainen ja enemmän osallistava.

Kun katsoi livenä julkistamisen jälkeistä pressitilaisuutta kävi mielessä heti yksi ihan simppeli viestinnällinen keino. Mitä jos olisi pidetty 2 eri pressiä? Toinen (ensimmäinen) olisi käsitellyt pelkästään raportin puitteita, rahaa, suhdetta tieteeseen jne. Toisessa olisi käsitelty pelkästään sisältöä. Näin katsoja (ja ehkä myös media) olisi saanut jotain sytykkeitä kiinnostavalta vaikuttavasta sisällöstä. Nyt keskityttiin pelkästään kriittisesti muotoon, millä keskustelulla varmasti myös on paikkansa.

Himanen esiintyi samana iltana maikkarin uutisissa erittäin rauhallisesti, selkeäsanaisesti ja terävästi. Myös täytyy nostaa hattua maikkarin uutisille ja ankkureille, jotka käyttivät sisällön käsittelyyn aikaa.

Viikon ruusu tulee kuitenkin erityisesti siitä, että Himanen jää areenalle, eikä poistu keskustelusta (kuten taisi käydä edellisellä kerralla). Olisi todella antoisaa, että keskustelua käytäisiin ja että Himanen pääsisi sitä tekemään myös avoimesti ei suljettujen ovien takana vanhaan malliin. Näin jokainen voisi itse miettiä ennakkoluulottomastikin, löytyisikö raportista sittenkin sytykkeitä sille, että jotain uutta voisi syntyä. Yhteiskuntaa kun sittenkin rakennamme kaikki me eikä vain poliittinen eliitti. Ja kyllä silläkin on viestinnällistä arvoa, että raporttia tituleerattiin maikkarin uutisissa ”reaktioita herättäneeksi”. Siitä on ehkä hyvä jatkaa. Mieluiten eteenpäin. Hyvä, että edes joku uskaltaa herättää reaktioita.

Meitä kiinnostaa yhteistyö kanssasi!

Otathan yhteyttä, niin voimme auttaa!