Vastuullisuus

Vastuullisuus on uusi musta

Avatar

Vastuullisuus on nyt muodissa. Osittain siksi monessa yrityksessä tuskaillaan sertifikaattien, ympäristömerkkien tai vastuullisuusraportointistandardien kanssa. Pitäähän meidänkin, kun kaikki muutkin.

On aika päivittää näkemys siitä, mitä vastuullisuus on. Monet isot muutokset yritysten toimintaympäristössä, kuten digitalisoituminen, kilpailu luonnonvaroista, väestönkasvu ja kaupungistuminen tai ilmastonmuutos, ohjaavat yrityksiä muuttamaan toimintaansa.

Monet yrityksille elintärkeät tahot – kuten kuluttajat, työntekijät ja sijoittajat – arvioivat ja arvottavat yrityksiä yhä enemmän niiden vastuullisuuden pohjalta. Vastuuttomat yritykset menettävät asiakkaita, eivät pysty palkkaamaan parhaita osaajia tai niiden arvo saattaa romahtaa, kun sijoittajat hylkäävät yhtiön.

Vastuullisuus ei voi olla vain kustannuslisä tai sivuprojekti. Vastuullisuus kuuluu yrityksen liiketoiminnan ytimeen. Parhaat yritykset tekevät vastuullisuudesta itselleen strategisen kilpailuvaltin. Ne eivät keskity vastuullisuuteen vain siksi, että EU:n tilinpäätösdirektiivi muuttuu ja tekee vastuullisuusraportoinnista pakollista.

 

Vastuullisuus mahdollistaa kustannussäästöt, se luo uutta liiketoimintaa ja tuo uusia asiakkaita.

Sen avulla yritys pystyy myös rekrytoimaan parhaat työntekijät, koska työelämän valloittava milleniaalien sukupolvi ei ole kiinnostunut vain voitontekemisestä, vaan heille tärkeämpää on se merkitys, joka yrityksellä ja sen eteen tehtävällä työllä on.

Vastuullisuus muuttuu koko ajan. Se, mikä tänään on osoitus siitä, että yritys on vastuullisuuden edelläkävijä, on huomenna lain sanelema pakko. Vastuullisuus on elänyt monta vaihetta. Ensin vastuullisuus liittyi työoloihin ja työaikaan, sitten kuluttajien oikeuksiin, seuraavaksi ympäristöasioihin ja sitten vapaakauppaan ja globalisaatioon.

Vuoden 2008 talousromahduksen jälkeen yrityskansalaisuudesta ja yhteisestä arvosta tuli vastuullisuuden keskeisin teema. Tällä hetkellä vastuullisuudessa korostuu ilmastonmuutoksen torjunta. Seuraava aalto liittyy tietoon – toisaalta siihen, miten turvallisesti henkilökohtaisia tietojamme säilytetään, toisaalta siihen, miten tietoja käytetään ja yhdistellään, miten algoritmit meitä jaottelevat.

Vastuullisuudesta tekee vaikean se, että yhtä yleispätevää ohjetta ei ole. Jokaisen yrityksen on löydettävä se oma tapansa tehdä asioita paremmin, vastuullisemmin. Samoin jokaisen yrityksen on löydettävä itselleen luontainen tapa kertoa vastuullisuudestaan. Tulevaisuudessa pärjäävät vastuulliset edelläkävijät – ne yritykset, jotka uudistavat liiketoimintaansa ja tekevät sen vastuullisuuden kautta.

Ellun Kanat uskoo näkemykseen. Mitä tapahtuu huomenna -kirjasarjasta ponnistaa nyt uusi tehdas, joka tuottaa asiantuntijoiden avustuksella asiakkaiden tiedosta ja omasta tutkimustoiminnasta huomista luotaavaa näkemystä – osin julkista, osin vain asiakkaidemme käyttöön.

Tehtaan ensimmäinen tuote on vastuullisuutta käsittelevä kirja. Uuden toimiston kunniaksi – ja vähän myös muistutukseksi itsellemme – järjestämme uusissa tiloissa pop up -valokuvanäyttelyn autiotaloista ja muista paikoista, joista näkemys on lähtenyt. Piipahda ihmeessä paikalle! Näyttelystä saa myös MTH-tehtaan uutta vastuullisuuskirjaa.


JUKKA MANNINEN

Kuva: Dima Bushkov

Meitä kiinnostaa yhteistyö kanssasi!

Otathan yhteyttä, niin voimme auttaa!