Viestintä

Image tänne ja heti!

Uuden lehden/tuotteen/palvelun voi lanseerata vaikka isoilla bileillä. Samppanja virtaa ja julkkikset antavat iltapäivälehtien ja naistenlehtien toimittajille haastatteluita: Roomaan ollaan just lähdössä, uusi kirja ilmestyy maaliskuussa, just duunaan biisejä uudelle levylle, joka ilmestyy myöhemmin tänä keväänä. Isohkon jutun jossain reunassa ehkä kerrotaan mitä varten tilaisuus oli järjestetty. Tunnesidettä tuotteeseen/palveluun tai lehteen ei synny sen paremmin niillä onnellisilla, jotka pääsivät mainostamaan itseään tai niillä, jotka lukevat siitä seurapiiripalstalta. Tässä esimerkki laiskasta lanseerauksesta.

Sitten on toinen tapa.

Heikki Valkama on Imagen uusi päätoimittaja. Aiemmin Valkama toimi Apu-lehden toimituspäällikkönä, sitä ennen Mondon päätoimittajana ja vielä sitä ennen Ylioppilaslehden päätoimittajana. Vaikuttavaa osaamista lehtialalta siis. Valkama erottuu kuitenkin joukosta muista syistä.

Minä en ole lukenut Imagea enää pitkään aikaan. Se ei tuntunut enää omalta. Se oli liian nokkela ja liian älykäs ja liian pisteliäs. No, en kyllä ollut lukenut Apuakaan. Mielleyhtymät Avusta taas olivat toisenlaiset, tylsä, ankea, alibimainen… Heikki Valkama on saanut minut lukemaan Apua (rehellisyyden nimissä sanottakoon, että Apu on oikeasti myös uudistunut ja siitä iso kunnia kuuluu päätoimittaja Marja Aarnipurolle). Tätä kirjoittaessani odotan uutta uudistunutta Imagea. Heikki Valkama on sosiaalisen median kautta luvannut, että huomenna sen saa lehtikioskista. Toisaalta Valkama on saanut minut pohtimaan pitäisikö ryhtyä tilaajaksi (jolloin lehden saa päivää aikaisemmin), vaikka yhtäkään numeroa ei ole vielä ilmestynyt.

Mitä oikein tapahtui? Tehokas, kiinnostava, houkutteleva viestintä tapahtui.

Heikki Valkamalla on n. 4000 Twitter-seuraajaa ja n. 1200 Facebook-kaveria. Minulla on ilo kuulua kumpaankin joukkoon. Valkama ei ole saanut seuraajiaan ja tykkääjiään mainosmaisella käyttäytymisellä. Valkama ei käyttäydy sosiaalisessa mediassa itseään täynnä olevana tuote-esittelijänä vaan kiinnostavaa informaatiota ja näkemyksiä jakavana ihmisenä. Siis ihmisenä. Ei päätoimittajana. Siksi Valkamaa on kiva seurata. Viime aikoina Imagen uudistaminen on näkynyt kiehtovalla tavalla Valkaman postauksissa. Me olemme saaneet seurata vähän kuin kulisseissa #imageuudistuu-prosessia. Kun Valkama on ollut innostunut ja jakanut pieniä tietomurusia matkan varrella, olemme me mahdolliset Imagen lukijatkin innostuneita. Odottavia. Image on uudistunut, mutta usein pelkkä uudistuminen ei riitä jos mielikuva on edelleen vanha ja mielikuvan muuttaminen on helkkarin työlästä. Sitä on vaikea tehdä maksetulla mainonnalla, sillä se ei vakuuta. Sen sijaan kaverisuosituksiin uskomme – Valkama on osannut Twitterin kautta tulla luotettavaksi suosittelijaksi, vaikka kyse on hänen omasta asiastaan.

Mitä tästä sitten voi oppia? 1) Viestintä kannattaa, 2) Laiska viestintä kannattaa huonosti, 3) Lanseerauksissakin kannattaa viestinnällisesti nähdä enemmän vaivaa älykkäällä houkuttelulla kuin laiskalla massa-ajattelulla.

Ainakin testaan uuden Imagen. Sen verran hyvin Valkama on osannut houkutella. Olispa jo torstai!

Meitä kiinnostaa yhteistyö kanssasi!

Otathan yhteyttä, niin voimme auttaa!