Viestintä

Brian Merchant tutki iPhonen tarinaa vuoden – ja pyysi lopulta metallurgia hajottamaan puhelimen osiin

Brian Merchantin kirja The One Device onnistuu taustoittamaan erittäin kiinnostavalla tavalla erään historian suurimmista menestystarinoista.

10 vuotta. Kesäkuussa 2017 iPhone täytti kymmenen vuotta. Päivänsankarin kunniaksi amerikkalainen teknologiatoimittaja Brian Merchant julkaisi vuoden tutkimustyön pohjalta syntyneen kirjansa The One Device: The secret history of the iPhone. Merchant käy kirjassa läpi niin iPhonen kehitystyön vaiheet kuin sen eri komponenttien historian.  

1,2 miljardia. Apple on myynyt tähän mennessä yhteensä 1,2 miljardia iPhonea, jotka ovat muuttaneet maailmaa monin tavoin. Merchantin mukaan Steve Jobs halusi rakentaa vain pelkän puhelimen (koska hän vihasi silloisia matkapuhelimia). Yhtiön sisällä oli kuitenkin henkilöitä, jotka konfliktoivat Jobsin ajattelua. Heidän unelmansa oli alusta asti kehittää tehokas työväline, joka olisi mahdollisimman lähellä Mac-tietokoneita.

1972. iPhonen (ja iPadin) henkinen esi-isä on tietojenkäsittelytieteen pioneerin Alan Kayn vuonna 1972 hahmottelema Dynabook-konsepti. Kay halusi luoda tietokoneen, jonka käyttäminen olisi niin intuitiivista, että lapsikin osaisi sitä käyttää. Applessa iPhonen kehityshistoria alkoi 2000-luvun alussa, jolloin joukko yrityksen työntekijöitä kokoontui puolisalaa miettimään vaihtoehtoa tekstinsyöttämiseen perustuvalle käyttöliittymälle. Projekti ENRI (Explore new rich interactions) demosi monin tavoin sulavan monipistekosketuksen mahdollisuuksia.

2 tiimiä. Applen sisällä puhelimen kehitystyö jakautui aluksi kahteen kilpailevaan tiimiin. Toisen briiffi oli lisätä Applen menestystuote iPodiin puhelin. Toinen jatkoi ENRI-projektin pohjalta puhtaalta pöydältä.  

150 miljoonaa. Kaiken kaikkiaan iPhone-kehitystyön on laskettu olleen Applelle 150 miljoonan dollarin investointi. Steve Jobs esitteli iPhonen maailmalle tammikuussa 2007. Applen arvo oli julkistuksen aattona 74,4 miljardia dollaria. Nykyään yrityksen markkina-arvo on 784 miljardia. Apple oli ensimmäinen yritys, jonka markkina-arvo rikkoi 1 000 miljardin rajan. Tämä tapahtui elokuussa 2018. Löytyykö yrityshistoriasta tätä tuottavampaa investointia?

72 vrs 1. Amerikkalainen bisneskirjailija Tom Goodwin on käyttänyt Nokiaa ja Applea esimerkkinä kirjassaan Digital Darwinism (2018). Pidimme Nokiaa innovatiivisuuden huippuna, kun se esitteli 72 uutta puhelinmallia vuodessa – kunnes Apple osoitti, ettei keisarilla ole uusia vaatteita. Sitä todellista innovointia olikin lopulta vain yhden uuden puhelimen keksiminen.

85 prosenttia. iPhone synnytti sovellustalouden. Arvioiden mukaan sen tuloista 85 prosenttia on mennyt pelintekijöille. Se on synnyttänyt uudenlaisia menestystarinoita. Niinpä esimerkiksi Fortniten kehittäjä Epic Games on nykyään viidentoista miljardin dollarin arvoinen yritys. Supercellin arvostus oli vuoden 2016 yrityskaupan jälkeen kymmenen miljardia. Activision Blizzard osti Kingin helmikuussa 2016 vajaalla kuudella miljardilla. Amerikkalainen pelistudio Machine Zone on reilun viiden miljardin arvoinen yritys. Pokemón Gon kehittänyt Niantic on viimeisimmän rahoituskierroksen jälkeen neljän miljardin arvoinen yritys. Vertailun vuoksi: Helsingin pörssistä löytyy 19 yritystä, joiden markkina-arvo on yli neljä miljardia euroa.

1 dollaria 3 senttiä. Kirjaansa varten Merchant vei Apple iPhone kutosen (16 Gt malli) metallurgille, joka hajotti puhelimen selvittääkseen siinä käytetyt raaka-aineet. Selvityksen mukaan puhelimessa oli 129 grammaa erilaisia metalleja ja alkuaineita. Arvokkain niistä oli kulta, jota puhelimesta löytyi 0,014 grammaa eli noin 50–60 sentin edestä. Dollarin arvoiset raaka-aineet lopputuotteessa selittävät sitä, miksi iPhonen kierrättäminen on taloudellisesti hankala yhtälö. Merchant vierailee kyllä sähköromun päätepisteissä, muun muassa Nairobin Dandora-kaatopaikalla, jossa dyykkarit etsivät romun seasta älypuhelimia.

900 astetta. Yksi iPhonen tunnusmerkeistä ja sen menestyksen salaisuuksista oli puhelimen suuri näyttö. Tuotteen design rakennettiin näytön ympärille eikä yhtiön talousjohtaja saanut sen vuoksi puhelimeen loppuun asti ajamaansa fyysistä näppäimistöä. Jobs taas oli sitä mieltä, että puhelimessa olisi pitänyt olla Koti-näppäimen lisäksi myös toinen näppäin (Paluu). Tiimi onnistui ylipuhumaan Jobsin. Ylimääräinen näppäin kun olisi vienyt pois huomiota näytöstä. Alun perin iPhonen näyttö oli muovia, mutta se ei kestänyt käyttöä. Apple sai kuitenkin kuulla Corning-yhtiön kehittämästä niin sanotusta gorilla-lasista, joka voisi olla tarpeeksi vahvaa käytettäväksi iPhonessa. Kyseinen lasi oli syntynyt vahingossa jo 1950-luvulla. Tuotekehityslaboratoriossa virheellinen säädin oli sallinut lasinpolttouunin lämpötilan nousta 600 asteen sijasta 900 asteeseen. Virheen myötä oli syntynyt poikkeuksellisen vahva lasi, jolle Corning oli vuosia yrittänyt etsiä markkinaa siinä onnistumatta. Kunnes iPhone tarvitsi keksintöä.  

36 kuolemaa. Merchant käy läpi myös iPhonen synkkää hintalappua: bolivialaisten kaivostyöläisten terveyttä, kiinalaisten tehdastyöläisten itsemurhia, tukiasemien rakentamisen yhteydessä kuolleita. Applen sisällä intensiivinen kehitystyö ja stressi johtivat avioeroihin ja terveysongelmiin. Eräs kirjaa varten haastatelluista kertoo, että iPhonen kehitystiimiin kuuluneista henkilöistä jo 36 on kuollut. Valtaosa ennenaikaisesti.

Merchantin The One Device on erinomainen kirja. Kirja kurkistaa myyttien (yksi suuri nero) taakse ja antaa äänen niille, jotka olivat osana tiimiä tekemässä historiaa.

 

Meitä kiinnostaa yhteistyö kanssasi!

Otathan yhteyttä, niin voimme auttaa!