Yritykset-Pysykää-pois-somesta-vuonna-2017_COVER_005

Yritykset. Pysykää pois somesta vuonna 2017

…ellei teillä keksitä riittävän hyviä vastauksia tai konkreettisia toimia seuraaviin asioihin:

1) Vastatkaa kysymykseen miksi.

Mikä on brändienne olemassaolon oikeutus sosiaalisessa mediassa? Kun tiedätte oikean vastauksen perusteluineen, siirtykää Simon Sinekin hengessä kysymyksiin miten ja mitä. Sosiaalisen median tekeminen tulisi johtaa liiketoiminnan strategiasta ja sille tulee asettaa konkreettiset tavoitteet. Sosiaalista mediaa ei kannata tehdä sosiaalisen median vuoksi. Sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Se on totta.

2) Ilmaista somea ei ole olemassa (kuten ei ilmaisia lounaitakaan).

Monipuolinen sosiaalisen median tekeminen ja sisällön jakelu vaatii mm. ihmisiä, asiantuntemusta, suunnitelmallisuutta, säännöllisyyttä, pitkäjänteistä työtä; toisin sanoen aikaa ja rahaa. Varatkaa riittävästi resursseja ja tarpeen vaatiessa oma budjetti, myös sisällöille.

3) Olkaa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.

Avoin dialogi on sosiaalisen median ydin ja se lisää ymmärrystä ja tietoa ihmisistä sekä luo luottamusta brändiä kohtaan. Edelleen suuri osa some-sisällöstä julkaistaan kuin digipinnassa, yksisuuntaisessa kanavassa, vaikka sosiaalisen median merkittävin kulmakivi on nimenomaan vuorovaikutus. Brändin tulisi kuunnella, reagoida ja vastata aktiivisesti – parhaimmassa tapauksessa viestintä on proaktiivista.

Pitkäjänteinen yhteisön rakentaminen kannattaa. Se tarkoittaa myös yksilöiden huomioimista, arvostamista ja vaatii empatiaa. Sitouttakaa ihmiset yhteisen päämäärän saavuttamiseksi, joka selviää vastaamalla kysymykseen miksi. (katso kohta 1)

4) Sisältö on kuningas niin ”oikeassa maailmassa” kuin myös digitaalisilla alustoilla.

Tuottakaa aidosti mielenkiintoista ja tunteita herättävää sisältöä osallistavalla kulmalla, joka erottuu edukseen Internetin kohinan keskellä. Lukuisten muuttujien loksahtaessa paikoilleen, sisältönne saattaa resonoida Internetin kaikukopassa.

Brändikirjanne rajaama sisäsiisti mitäänsanomattomuus ei ole aina se oikea vastaus somessa julkaistavan sisällön muotoon, joten vapauttakaa luovuutenne, yllättäkää ja heittäytykää: Säröt ja ’virheet’ ovat huomattavasti mielenkiintoisempia.

Myöskään video tai live-video ei ole välineenä keino erottautua, jos koko maailma julkaisee vain videoita. Hukumme tälläkin hetkellä videoihin, joita kukaan ei katso muutamaa sekuntia pidemmälle – jos katsoo ollenkaan.

Miettikää jokaisen some-palvelun kohdalla, millainen sisältö on niin arvokasta palvelun äärellä viihtyvän yleisönne näkökulmasta, että se haluaa kiinnittyä brändiinne ja tarjoamaanne kontekstiin – tai jopa jakaa sen eteenpäin omalle verkostolleen. Huomioikaa myös ne ajankohdat, jolloin yleisönne on tavoitettavissa ja vastaanottavaisella tuulella. Aika ei kasva puissa.

Jos ette muista, kenelle sisältöjä oli tarkoitus tuottaa, palaa kohtaan nro 1.

5) Hyödyntäkää sosiaalisen median dataa monipuolisesti.

Sosiaalisen median data todentaa monia asioita ja sen tulisi ohjata myös työtä sisältöjen suhteen kertoen mitä, milloin ja missä muodossa kannattaisi julkaista, jotta kaikki jaettavuuden potentiaali lunastettaisiin. Jokainen tykkäys, kommentti, jako, klikkaus ja videokäynnistys vaikuttavat myös siihen, kuinka paljon sisältö näkyy ja kuuluu sosiaalisilla alustoilla eri ihmisten sosiaalisen median virroissa; kiitos algoritmien.

Dataa tuijottamalla ette voi kuitenkaan väittää tuntevanne yleisöänne sosiaalisessa mediassa. Se opitaan tuntemaan pitkäjänteisen työn ja vuorovaikutuksen kautta. (katso kohta 3)

Teksti jatkuu videon jälkeen.

 

Sain kunnian osallistua Kurion some-markkinoinnin trendit 2017 –koosteeseen ja ohessa omat vastaukseni.


Merkittävin some-markkinoinnin trendi vuodelle 2017
Sisältöä tuotetaan ja julkaistaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja Internetin kohinasta erottuvat ja saavat huomiota erityisesti ne rohkeat ideat, jotka rakentuvat konkreettisiin tekoihin sosiaalisen median ulkopuolella ”reaalimaailmassa”. Sieltä ne heijastuvat oikein suunniteltuina myös sosiaalisen median palveluihin.

Mahdollisuusviestinnän keinoin sanoista siirrytään tekoihin, joiden ytimessä on viestintä. Parhaassa tapauksessa teoilla on jokin arvolatautunut perusta ja ne ovat olennainen osa yrityksen vastuullisuutta. Kaupallisten markkinointitempausten sijaan tekojen vaikutukset näkyvät siellä, missä asioilla on aidosti ja oikeasti merkitystä: ajatuksissamme, muuttuneissa arvoissa ja valinnoissamme, jokapäiväisessä arjessamme – hyvinä vilpittöminä tekoina ihmiseltä ihmiselle.

Sosiaalisen median palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2017
Palvelu, jota tulisi pitää silmällä riippuu täysin markkinoijan asettamista tavoitteista liiketoiminnan, viestinnän tai markkinoinnin kohdalla. Sisällön kohdennettavuus ja alustan mahdollistama ohjausvoima, trafiikki, voivat olla toiselle markkinoijalle tärkeämpiä ja toiselle taas brändimielikuvan rakentaminen entistäkin monipuolisemmalla ja tuoreemmalla alustavalikoimalla.

Se palvelu eli väline tai työkalu, joka kerää ihmiset äärelleen, on syytä valjastaa hyötykäyttöön, vaikka osa käyttäjistä olisikin näennäisesti passiivisia. Tavoittavuuden sekä kohdentamisen kohdalla keskittäisin huomioni Facebookiin, joka vahvistaa asemaansa vuosi vuodelta. Myös vuoden 2017 aikana.

Suuntaisin katseeni myös pikaviestimien mahdollisuuksiin muodostaa äärimmäisen personoitu palveluelämys. 2017 aikana tulemme näkemään enenevissä määrin tekoälyn ohjaamia palvelurobotteja (chatbot), jotka kiehtovat hetkellisesti uutuusarvonsa kautta myös loppukäyttäjiä eli ihmisiä.

Suurimmat haasteet sosiaalisen median hyödyntämisessä vuonna 2017
Se, ettei ymmärretä kysymystä ”miksi?” tai ei osata vastata kysymykseen asettaen samalla relevantteja tavoitteita tekemiselle muodostuu yhä suuremmaksi haasteeksi.

Maailmassa on aivan tarpeeksi tekemistä tekemisen vuoksi ja suurin osa sisällöstä muuttuu hajuttomaksi, mauttomaksi ja kaurapuuronharmaaksi mössöksi, joka ei herätä emootioita, haasta älyllisesti tai osallista kommunikoimaan. Edelleen suuri osa sisällöstä julkaistaan kuin digipinnassa, yksisuuntaisessa kanavassa, vaikka sosiaalisen median merkittävin kulmakivi on juuri vuorovaikutus.

”Datakiima” ajaa organisaatiot keräämään tietoa sosiaalisesta mediasta enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta sitä tehdään myös ilman ymmärrystä, miten kaikki se tieto jalostetaan ja valjastetaan oman asiakkaan tavoitteiden edistämiseksi. Datan haravoimisen kiimassa unohdetaan myös varsinaisen sisällön merkitys tai miksi ja kenelle sisältöjä alun perin tehtiin: ihmisille.

Sosiaaliseen mediaan ilmiö tai palvelu, joka jää unholaan vuonna 2017
Jokainen sosiaalisen median alusta tulee korostamaan liikkuvan kuvan merkitystä ja sisällöntuottajat julkaisevat videoita pikavoitot silmissään. Liikkuvaa kuvaa tullaan toteuttamaan suorastaan liukuhihnalta, mutta kun videoita julkaistaan yhä useamman toimesta, moni liikkuvan kuvan sisällöistä päätyy kohinaksi internetin kaatopaikalle. Erityisesti live-video tulee menettämään merkitystään itseisarvona, elleivät olosuhteet, konteksti ja aikaikkuna erityisesti vaadi sitä välineeksi tunteiden ja tunnelman välittämiseen.

Toiveeni sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin vuodelle 2017
Toivoisin älykkyyttä kohdennettuun mainontaan sosiaalisen median alustasta riippumatta. Äärimmäisen paska sisältö ei muutu kultakimpaleeksi sosiaalisen median tavoittavuuden kasvaessa rahan avulla. Mitä tulee erinomaiseen ’kanavaälykkääseen’ sosiaalisen median sisältöön tai sen tuottamiseen, vaatii se monimuotoista sosiaalisten verkostojen ja ihmisen käyttäytymisen ymmärtämistä yhdistettynä kulttuuriseen ja historialliseen tietoon.

Haluaisin organisaatioiden ymmärtävän sosiaalisen median kanavissa onnistumisen vaativan resursseja, joissa olisi syytä huomioida sisältöihin käytettävä budjetti sekä erityisesti tekijöiden näkemys, kokemus ja ammattitaito. Monimuotoinen ja erinomainen alustojen hyödyntäminen vaatii myös pitkäjänteistä työtä sekä jatkuvaa opiskelua, joten tehdään se mahdolliseksi!
Tutkimus: Somemarkkinoinnin trendit 2017

Kiitos tämän tekstin tutkimiseen käyttämästäsi ajasta. Arvostan, todella paljon.

/Martti

Anna palautetta tekstistä twiittaamalla suoraan minulle tämän linkin kautta.

Tämän blogikirjoituksen lukemiseen käytetty keskimäärinen aika: 4 min 46 sek. (Päivitetty 9.1.2017 klo 10.02)
[aika päivitetään viikoittain]


Teksti ja kuva: MARTTI LINDHOLM

Video: ROOPE KARISTO

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti