Dia2

Norppalive, Aleppon Kellot, Reijo Karhinen ja MTK:n traktorimarssi valittiin vuoden 2016 mahdollisuusviestijöiksi

Vuoden 2016 parasta, mahdollisuuksiin tarttuvaa viestintää viestintää tekivät WWF, Suomen evankelis-luterilainen kirkko, OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen ja MTK. Tätä mieltä olivat viestintätoimisto Ellun Kanojen kokoama mahdollisuusviestinnän raati sekä yleisö.

Huomiokategorian voitti WWF:n Norppalive, vastuullisuuden Aleppon kellot ja vuoden 2016 paras johtaja ja mahdollisuusviestijä oli OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton traktorimarssi voitti Ellun Kanojen Facebookissa järjestetyn yleisöäänestyksen 2435 äänellä.

Vuoden mahdollisuusviestijäksi johtajakategoriassa valittu OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhisen mukaan yritysjohtajat ovat viestinnän kanssa keskimäärin liian vähän tekemisissä. “Teemme mielellämme muistelmateoksia ja katsomme taaksepäin, vaikka meidän pitäisi katsoa eteenpäin tulevaisuuteen ja luoda suomalaisille parempaa kuvaa siitä, mihin maailma on menossa.”

Raadin puheenjohtaja Kirsi Pihan mukaan mahdollisuusviestintä on asenne, jossa viestintää käytetään aktiivisesti viestimään organisaation arvoja ja strategiaa niin että erottautuu massasta. “Palkitut osoittavat hienosti, kuinka ihmiset saadaan toimimaan ja viesti leviämään, kun viestintä on ajan hermolla ja sillä osallistutaan ajankohtaisiin keskusteluihin.”

”Vaikuttava viestintä on tekoja.”

Vuoden 2016 mahdollisuusviestijän valitsivat Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi, S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, toimittaja Tuomas Enbuske, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila, Aalto EE:n toimitusjohtaja Pekka Mattila, MindMill Networkin senior advisor ja co-founder Marjaana Toiminen, digitalisti ja Digitalist Networkin perustaja Ville Tolvanen sekä Ellun Kanojen hallituksen puheenjohtaja Kirsi Piha.

Ellun Kanat järjesti kilpailun yhteistyössä Kauppalehden, Finlaysonin ja Aalto EE:n kanssa.


RAADIN PERUSTELUT

Huomio: WWF:n Norppalive

Erinomainen idea, joka toteutettiin modernilla teknologialla. Teko oli myönteinen, yllättävänkin yksinkertainen ja kustannustehokas, sillä norpat tekivät suurimmat hommat. Norpat saivat valtavan huomion ja tuottivat hyvää mieltä ihmisille. Yli kaksi miljoonaa katselukertaa ja lukuisat mediaosumat kertovat, että Norppalive oli ylivoimainen tapa herättää ihmisten kiinnostus ja saada huomiota norppien suojelulle.


Vastuullisuus: Kirkon Aleppon kellot

Muutos ei aina lähde johdosta. Joskus tarvitaan rohkeita työntekijöitä, jotka uskaltavat ottaa kantaa. Kellojen soitto oli lämmin ja humaani teko, jossa hyödynnettiin mitä perinteisintä mediaa eli kirkonkelloja. Seurakunnat ja kirkot ympäri Suomea lähtivät mukaan ja Aleppon kellot kuuluivat myös ulkomailla. Kellojen soitolla oli suuri symbolinen merkitys – voimattomuuden tunne vaihtui tueksi Aleppon uhreja kohtaan.


Johtaja: OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen

Reijo Karhinen on murtanut perinteistä kuvaa pankkiireista ja finanssialasta viestimällä siellä, missä ihmiset ovat. Hän on yksi harvoista yritysjohtajista, joka liikkuu sosiaalisessa mediassa luontevasti. Karhinen on muuttanut OPn dynaamiseksi toimijaksi ja vahvistanut organisaation mainetta. Karhisen viestintä on rohkeaa ja henkilökohtaista. Hän on johtaja, joka uskaltaa johtaa omalla esimerkillään, keskustella aidosti ihmisten kanssa ja auttaa asiakkaita pienissäkin ongelmissa.


Yleisöäänestyksen voittaja: MTK:n traktorimarssi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton traktorimarssi toteutti perinteisen traktorimarssin uudenlaisella twistillä. Vaikuttava mielenosoitus näkyi ja kuului niin kaduilla kuin somessakin. Tuhannet viljelijät ja sadat traktorit marssivat Helsingin ytimeen ja herättivät positiivisen vastaanoton. Hieno, iso viestinnällinen teko, jolla poliitikot saatiin reagoimaan.