iso_kuva_nakemys (1)

Munaton on maineeton

Jos mä alkaisin pelkäämään mun vastustajia niin mun ei kannattaisi varmaan sinne molskille mennä.

Petra Olli, painija

SUURIN UHKA LIIKETOIMINNALLE ei ole usein kilpailija tai ulkoa tuleva riski vaan se, että yritys jää maineettomaksi pelätessään sanoa mitään kiinnostavaa, käydä vuoropuhelua maailman kanssa, erilaistua millään kiinnostavalla tavalla tai rohkaistua jättämään tunnejäljen.

MAAILMASSA ON TAPAHTUNUT RYTMIHÄIRIÖ, jossa ulkoinen muutosnopeus on yritysten ja organisaatioiden sisäistä muutosnopeutta kovempi. Se vaatii ketterämpää tapaa toimia.

Kommunikaatiovallankumouksessa taas valta on siirtynyt instituutioilta ja organisaatioilta meille kaikille. Digitaalisuus on kommunikaatiolle ja vuoropuhelulle iso mahdollisuus. Jos sen osaa käyttää.

 

Tieto on valtaa sanotaan. Höpöhöpö. Näkemys, joka tiedosta syntyy tuottaa valtaa.

Kommunikaatio on sen vallan käyttämistä. Yrityksen on oltava kommunikaation maailmassa ahne huomiolle, tyrkky, jos rumasti sanotaan. Sen on haettava aktiivisesti mahdollisuuksia huomioon ja vaikuttamiseen. Liian moni suunnitelma jää pöytälaatikkoon ja liian moni organisaatio roiskii viestintäänsä sinne tänne ilman suunnitelmaa. Joskus jäädään housut kintuissa kiikkiinkin.

MAHDOLLISUUSVIESTINTÄ ON TEHOKKAIN TYÖKALU maineen rakentamiseen, huomion saamiseen ja liiketoiminnan vauhdittamiseen. Mahdollisuusviestintä on tapa kertoa yrityksen tarinaa siinä rytmissä kuin maailma elää. Se vaatii tekoja joka päivä, joka hetki. Mahdollisuusviestintä merkitsee viestintää tässä ja nyt, oman roolin rohkeaa ottamista maailman keskusteluissa. Se on viestintää, joka pysäyttää joskus suurilla maineteoilla, toisinaan ilahduttaa lyhyellä twiitillä. Mahdollisuusviestintä elää ajan hermolla, reagoi, kommentoi ja kokee yhdessä kohderyhmän kanssa. Se on asenne, jossa on luovuttu maineenhallinnan ideaalista ja astuttu maailmaan, joka on paitsi muuttunut, myös täynnä viestinnällisiä mahdollisuuksia liiketoiminnan edistämiseksi.

Mahdollisuusviestintä käsittää koko viestinnän tavan, organisaation tavan kommunikoida luodakseen huomioarvoa ja vaikuttavuutta. Se perustuu nopeuteen ja viitseliäisyyteen. Sen palkintona on vaikuttava ja tuloksellinen tapa yritykselle kertoa tarinaansa: laajempien kiinnostavien ja relevanttien viitekehysten, merkityksellisten tekojen ja nopean vuoropuhelun avulla. Mahdollisuusviestintä on myös tapa ottaa itselleen kommunikaatiovaltaa, saada lisää suunnitelmallisuutta nopearytmiseen viestinnän maailmaan ja luoda yritykselle pysyvämpää mainepääomaa, joka ei perustu hallintaan vaan vuorovaikutukseen maailman kanssa.

 

Mahdollisuusviestintä on tapa ajatella: puolustamalla ei tehdä maaleja.

Maailmassa, jossa auktoriteettiusko on vaihtunut siihen, että me luotamme kaveriin, maine on tärkeämpi kuin koskaan. Viestinnän tulee tähdätä maineen aktiiviseen johtamiseen ja se tarkoittaa tekoja. Vastuullisuus ei ole ensimmäinen palkinto vastuullisuusraporttikisassa vaan aitoja tekoja ja sitä kautta vaikuttamista ihmisiin ja yhteiskuntaan. MAINE RAKENNETAAN AVOIMESSA VUOROVAIKUTUKSESSA MAAILMAN KANSSA.

Ihmiset eivät luota organisaatioihin vaan ihmisiin. Eivät tiedotteisiin vaan työntekijöihin. Paras tapa rakentaa hyvää mainetta on sisältäpäin. Menestyvä yritys luo hyvää työnantajuutta, kommunikoi sen ulospäin ja houkuttelee parhaat ihmiset töihin.

Jos olet valmis kasvattamaan organisaatiosi mainetta ja vauhdittamaan liiketoimintaa, eiköhän jutella. Mutta me otamme painin sitten tosissamme.

 

KATSO VIDEO

RYTMIHÄIRIÖ: NÄIN MAHDOLLISUUS­VIESTINTÄ VAUHDITTAA LIIKETOIMINTAA

MIKÄ ELLUN KANAT?

Olemme näkemyksellinen ja haastava taistelupari kun haluat saada muutoksen aikaan.
Ota yhteyttä: ellu@ellunkanat.fi.

2008
PERUSTETTU
3,61 M€
MYYNTIKATE 2016
682 t€
LIIKEVOITTO 2016
2015
VUODEN VIESTINTÄTOIMISTO