230H (2)

Mistä on kananpoika-vuosi tehty?

Tuhat kokemusta, asiallisia hommia, uusia ihmisiä, valtava määrä oppia ja kymmeniä perjantaisamppiksia. Niistä on kananpoikavuosi tehty. Ensi viikon maanantaina käynnistyy vuoden 2017 kananpoikahaku. Tulevaisuuden viestinnän staroilla on kaksi viikkoa aikaa tehdä noheva hakemus ja voipi olla, että vuosi 2017 kuluu asiallisissa viestintähommissa meillä Ellun Kanoilla.

Parhaimmillaan kananpoikavuosi on merkityksellinen monella tapaa. Ja nyt puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä olin itse kananpoikana historian ensimmäisessä kananpoikaohjelmassa vuonna 2011 ja sittemmin olen vetänyt kananpoika-ohjelmaa jo kolmatta vuotta.

Kananpoika-vuodessa on takuu: se on mahtava!

Tuhat kokemusta. Viestintätoimiston arki on nopeatempoista, vaihtelevaa ja toiminnan täyteistä. Koskaan ei tiedä, millä asialla asiakas soittaa, millainen mahdollisuus pomppaa esiin tai mikä huikea idis kanojen sisäisessä palaverissa syntyy. Meillä Ellun Kanoilla saatanallinen ralli on käynnissä koko ajan ja uskomme tekemiseen, emme tuumailuun. Hämmästyttävää, miten nopeasti asioita saadaan aikaiseksi.

Asiallisia hommia. Viestintätoimiston tärkein tehtävä on auttaa asiakasta vauhdittamaan liiketoimintaansa ja siinä työkalumme on viestintä. Kananpoikien työtehtävät ovat oikeasti viestinnän hommia ja niihin kuuluu kaikkea tiedonkeruusta analyysien tekemiseen, mahdollisuuksien spottaamisesta sometyöhön ja työpajojen muistiinpanojen tekemisestä viestinnän isojen tekojen ideointiin. Muutamia mainitakseni.

Uusia ihmisiä. Kanakollegat, kanojen kaverit ja asiakkaat ovat osa kananpojan arkea. Ellun Kanoilla työskentelee ihmisiä tosi erilaisilla taustoilla. Se tarkoittaa, että vuoden aikana pääsee tutustumaan huikeisiin tyyppeihin, jotka tekevät kiinnostavia asioita töissä ja vapaa-ajalla. Entä ne asiakkaat? Mahtavia ihmisiä kaikenlaisilta toimialoilta, joilta oppii koko ajan uutta. Ja kanojen kaveriporukka on myös melkoinen joukko.

Myös kananpoikavuosikerrasta hitsautuu vuoden mittaan yleensä tiivis ja toisiaan tsemppaava jengi.

Valtava määrä oppia. Mahdollisuusviestintä? Vaikuttajaviestintä? Markkinointiviestintä? Strateginen viestintä? Sisäinen viestintä? Erilaiset viestinnän osa-alueet selkiytyvät saletisti kananpoika-vuoden aikana. Toisaalta eri osa-alueiden mystisyyttä hälventää se, kun hoksaa, että vaikuttavin viestintä kilpistyy aina kirkkaaseen ytimeen – riippumatta siitä, mitä tyylilajia tehdään. Kananpoika-vuoteen kuuluu myös koulutuspäivä kerran kvartaalissa. Niiden sisältö koostuu ajankohtaisista viestinnän tuulista ja aihepiireistä, joita kananpojat itse toivovat.

Perjantaisamppikset. Joka perjantai kello 15 Kanalassa poksahtaa, kun toimistolla olevat kerääntyvät aulaan juomaan kuohuvaa, juttelemaan mukavia ja nauramaan yhdessä. Viikonloppu saa lentävän lähdön, kun viikon työt ja kommellukset voi paketoida yhdessä kanakavereiden kanssa. Ja ei hätää, vaikka samppis ei maistuisi. Jääkaapissa on aina myös kivennäisvesiä ja Coca Cola Zeroa. Onpa joku skoolannut samppiksilla myös vihersmoothiella terveyspäissään.

Mikäli tunnet nyt innostuksen sykähdyksen mielessäsi, ole valppaana maanantaina 3.10., sillä silloin käynnistyy #Kananpoika2017-rekry. Hae mukaan joukkoomme asialliseen!


 

ANNA INGET