ellun_kanat_mail-14-1

Ketsupilla piirretty viiva – munaton on maineeton

Kaksi rajaa ylittyi sunnuntaina ja maanantaina. Toinen lähti liikkeelle perussuomalaisen poliitikon Terhi Kiemungin Facebook-kirjoituksesta. Kiemunki kysyi, ”Onko tämä kotoutumista, kun muslimipenskat kiertää virpomassa?”

Eilen 11-vuotias Valtteri Saarinen kertoi kokemastaan arkipäivän rasismista. Valtteri kertoi, että häntä haukutaan neekeriksi ja kakaksi tai kakanväriseksi. Helsingissä bussit eivät aina ota pysäkillä odottavaa poikaa kyytiin, vaan ajavat ohi.

Me puhumme ääripäistä ja vaadimme tolkun ääntä maahanmuuttokeskusteluun, mutta yhteiskunta on sairas ja rikki, jos lapset joutuvat elämään tällaista arkea.

Perussuomalaisten omissakin joukoissa Kiemungin kiekaisu on herättänyt häpeää. Puoluesihteeri on sanoutunut irti tunnetun paikallispoliitikon päivityksistä. Kiemunki pyysi puheitaan anteeksi. Mutta riittääkö tämä?

Anteeksipyyntö saatiin kun julkinen paine ja puolueen paine kävi tarpeeksi kovaksi. Se on kuitenkin kevytkriisiviestintää ja asian hiljaista hyväksyntää, jos puheet eivät johda mihinkään konkreettisiin toimiin. Eli jos Kiemunki voi jatkaa puolueessa ja kansanedustaja Lea Mäkipään eduskunta-avustajana.

Valtterin esiintyminen aamu-tv:ssä pysäytti. Tarvittiin kasvot ja 11-vuotias poika, että minä ja moni muu havahtui. Tämä on totta, eikä vain jotain kahden osapuolen loputonta väsytystaistelua somen syövereissä.

Myös presidentti Sauli Niinistö reagoi nopeasti Facebookissa ja tällä kertaa viestien rivien väliä ei tarvinnut tulkita. ”Tällaista vääryyttä ei saa Suomessa tapahtua.”

Osalle maahanmuutto ja monikasvoinen Suomi aiheuttaa ahdistusta jopa ketsuppipullon muodossa. Felix tuntee suomalaisen maun -video ja Josephinen kalastelu Hakaniemen rannassa on nostattanut rasistisia kommentteja ja vaatimuksen elintarvikeyhtiö Orklan tuotteiden boikotista.

Orklan reaktio boikottiuhkaukseen Twitterissä oli yllättävä ja raikas. Ja huomio oli taattu. ”Ei haittaa meitä!”

Orklan rohkea vastaus ei ole enää poikkeus yrityskentässä. HOK-Elannon #joulurauhaa video ja Finlaysonin tuotteiden veto pois Kärkkäisen tavaratalosta ovat vastaavia esimerkkejä. Kyyninen voisi sanoa, että maahanmuuttokriitikkojen ja trolliarmeijoiden herättely takaa huomion.

Toisaalta edelläkävijäyritykset ymmärtävät vastuullisuuden ja arvojen näyttämisen merkityksen: Se on hyvää bisnestä.

Osa inhoaa ja vihaa, osa valitsee tuotteesi ja tykkää, kun uskallat olla mieltä ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Välillä tuntuu, että osa yrityksistä on jo rohkeampia kuin monet poliitikot, joille rasismin vastustaminen kuuluisi ihan työn puolesta.

Toisaalta Suomessa on paljon firmoja, jotka ovat vetäytyneet maahanmuuttokeskustelusta kokonaan pelon vuoksi: kun ei tee juuri mitään, ei saa myöskään paskaa niskaan.

Mitäkö yritän sanoa? Suomi muuttuu, suomalaisuus muuttuu. Rasismi ja maahanmuutto ovat aiheita, joista ei voi olla hiljaa. Vaitioloon on turruttu. Anteeksipyynnöt ovat kuin alkoholistin lupaus lakata ryyppääämästä. Yritykset eivät ole saaria ja irrallaan yhteiskunnasta. Yhteiskunnallinen aktivismi kuuluu myös yrityksille. Munaton on maineeton.

Samaan aikaan kun kirjoitan tätä uutiset kertovat pommi-iskuista Brysselissä. Ei sotketa sitä tähän.