huuto

Halusitte keskustelua – älkää sitten kiukutelko

Hyvä viestintä herättää keskustelua, mutta kaikki keskustelu ei ole hyvää keskustelua. Seuraavassa keskustelun herättämisen kymmenen käskyä.

1. Sano keskustelulle kyllä. Keskustelu levittää viestiäsi orgaanisesti. Se mahdollistaa ymmärryksen lisäämisen ja luottamuksen rakentamisen molemmin puolin. Ajatusmallia voi ottaa Helsingin hovioikeuden tuoreessa laatuhankeraportissa. Raportissa ehdotetaan erillisiä mediatuomareita osallistumaan keskusteluun, jotta yleisön luottamus oikeuslaitosta kohtaan säilyisi silloinkin, kun yksittäinen tuomio kuohuttaa ja tuntuu yleisen oikeustajun vastaiselta.

2. Keskustelu on väline, ei päämäärä. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos omaa kampanjaa joutuu perustelemaan sillä, että ”halusimme herättää keskustelua”, kyse on epäonnistumisesta. Keskustelu on hyvä renki, mutta huono isäntä.

3. Hyväksy se, että keskustelussa on useita osapuolia. Keskustelu ei ole sama asia kuin tunteilla kuorrutettu räväkkä keskustelunavaus. Tällaista ”keskustelua” kutsutaan propagandaksi ja se toimii nykymaailmassa huonosti. Propaganda saattoi tehdä tehtävänsä silloin, kun viestintä oli kehittymättömien kanavien takia yksisuuntaista.

Sosiaalinen media on tehnyt propagandasta lopun.

4. Älä hermostu, vaikka turhautuisit. Keskusteluun kuuluu se, että ollaan eri mieltä.

5. Kun haluttua keskustelua syntyy, suhtaudu siihen rakentavasti. Kuuntele niitä, jotka ovat eri mieltä. Osoita, että palautteella on merkitystä. Älä vähättele, dissaa tai loukkaannu.

6. Pidä huolta siitä, että pystyt perustelemaan väitteesi. Nopeasti eteenpäin menevässä maailmassa faktatkin muuttuvat tai ne voidaan tulkita eri tavoilla. Se on ihan normaalia. Jos keskustelussa haluaa pärjätä, väitteet on kuitenkin pystyttävä perustelemaan relevantin nykytiedon valossa.

7. Varaa keskusteluun aikaa. Kampanja ei ole ohi, kun mainokset on saatu ratikkapysäkeille. Keskustelusta se vastaa alkaa. Ole saatavilla ja koita ymmärtää, mitä vastapuoli sanoo. Mikään ei ole ikävämpää, kuin istua tärkeässä palaverissa ja paskamyrskyssä samaan aikaan.

8. Varaa keskusteluun resursseja. Keskustelun käyminen on työlästä – pitää miettiä mitä sanoo. Mallia voi jälleen ottaa Helsingin hovioikeuden laaturaportista. Siinä keskustelun käymisestä tehdään työtehtävä.

Keskusteluresurssi kannattaa huomioida myös kampanjaa budjetoitaessa.

9. Mieti, miltä keskustelu saa sinut näyttämään. Jos vastapuolellasi on vilpittömien, asiallisten ja uskottavien maailmanparantajien moderni viestintäorganisaatio ja somesotilaiden joukko, pidä huoli, että annat itsestäsi yhtä lailla fiksun ja asiantuntevan kuvan.

10. Säilytä suhteellisuudentaju. Rajukaan somereaktio ei tarkoita sitä, että koko maailma olisi kampanjaasi vastaan – tai edes kuullut siitä. Ota opiksesi ja yritä uudestaan.


MERJA MÄHKÄ