Vantaan-Energia-Jekku-koira-high-res-8_6983-e1461093264157

Vantaan Energia

Jekku hurmasi kansan – ja kertoi kaukolämmön tarinan

LÄHTÖKOHTA JA TAVOITE

Mielikuvaongelmat jarruttivat kaukolämmön liiketoimintaa. Vantaan Energia halusi selättää haasteet ja tehdä viestinnällisiä tekoja kaukolämmön puolesta. Tavoitteena oli parantaa kaukolämpötietoisuutta sekä rakentaa positiivista mielikuvaa kaukolämmön ympärille.

TUTKIMUS

Selvitimme yli tuhannen suomalaisen näkemyksiä kodin lämmityksestä TNS Gallupin tutkimuksella. Kuten uumoilimmekin, selvisi, että 44 % ihmisistä piti energia-asioita hankalasti ymmärrettävinä: mm. vain puolet tiesi kaukolämmön tulevan kotiin lämpimänä vetenä ja vain 41 % tiesi, että kaukolämpö tulee läheltä.

MIELENKIINNON HERÄTTÄMINEN

Tutkimustulokset julkaistiin medialle helmi-maaliskuussa 2015. Herättääksemme median mielenkiinnon lähetimme toimituksiin pullolliset vihreää vettä saatteella: Tiedätkö mitä tämä on? Kaukolämpöä. Pullon mukana toimitimme tiedotteen ja infografiikan kiinnostavimmista tutkimustuloksista. Samalla kerrottiin hyvin helppotajuisesti, mitä kaukolämpö on. Samaan aikaan Vantaan Energia piti omissa some-kanavissan (Twitter & Facebook) kaukolämmön tehoviikon, jolloin kaukolämpöasiaa pidettiin erityisesti esillä mm. tutkimustulosten ja infografiikan avulla.

ÄSSÄ HIHASTA: KAUKOLÄMPÖKOIRA JEKKU

Varsinaisen pankin räjäytimme maali-huhtikuussa kertomalla Vantaan Energian uusimmasta, salaisesta aseesta kaukolämpöputkien huoltamisessa ja lämpökatkojen ennaltaehkäisyssä. Vantaan Energia oli nimittäin alkanut käyttää vuotokohtien etsimisessä koiraa. Uutisoimme tästä näyttävästi nimittämällä Jekun Vantaan Energian työntekijäksi ja valjastimme uuden työntekijän kertomaan kaukolämmön tarinaa. Tarjoilimme MTV Kymmenen uutisille loppukevennysaiheeksi Suomen ensimmäistä kaukolämpökoiraa. Jekun esiinnyttyä Kymppiuutisissa kerroimme Vantaan Energian sympaattisesta työntekijästä laajemminkin medialle tiedotteella ja juttuvinkein. Nerokkain idea oli Jekun virallinen nimitysuutisointi medioiden nimityspalstoilla asiaankuuluvine potrettikuvineen – se nosti Jekun yhdessä yössä suoranaiseksi someilmiöksi.

TULOKSET

Jekusta tuli yhdessä yössä valtakunnan julkkis, joka antoi suuren yleisön silmissä kasvot kaukolämmölle – ja Vantaan Energialle. Virallisen nimitysuutisen ja sen yhteydessä kerrotun tarinan myötä kaukolämpökoira Jekku oli kaikkein huulilla. Ihmiset ympäri Suomen hullaantuivat jakamaan Jekun tarinaa sosiaalisessa mediassa ja Jekku mm. nousi yhdeksi päivän twiitatuimmista puheenaiheista. Jekku singahti somehitiksi, jonka nimitys ja tarina tavoitti somessa vuorokaudessa ainakin yli 1,5 milj. potentiaalista lukijaa.

Someilmiön myötä Vantaan Energian kaukolämpökoirasta uutisoitiin ja Jekkua haastateltiin mm. kaikkiin valtakunnan päämedioihin (mm. MTV:n Kymmenen uutiset, Yle Uutiset, Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Iltalehti, Maaseudun Tulevaisuus jne.).

3,5
miljoonaa lukijaa tutkimustuloksilla
19,0
miljoonaa lukijaa/katsojaa koko kevään aikana
1,6
miljoonaa somettajaa, jotka Jekku tavoitti yhden päivän aikana

VUODEN 2015 PARASTA KULUTTAJAPALVELUVIESTINTÄÄ

Vantaan Energian kaukolämpöviestintä voitti MTL Communications Awardsin B2C-palveluiden kategorian. Tuomaristo perusteli päätöstään näin:

– Kun palvelu on tylsän arkinen ja mielikuva ei herätä intohimoa, niin viestinnän lähtökohta on todella vaativa. Ellun Kanojen ja Vantaan Energian viestintästrategia oli kuitenkin vaikuttava. Kaukolämmölle onnistuttiin hankkimaan julkisuutta kiinnostavalla tutkimustiedolla ja koskettavalla tarinalla Jekku-koiran myötä. Hyvä viestintä erottuu ja mieleen. Jekku varmisti että näin tapahtui.